مرکز تحقیقات قلب
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ آبان
br ENGLISH
تاریخ: 1396/06/22 تعداد بازدید: 20
آشنايي با باورهاي نادرست درباره كلسترول/ همه غذاهاي چرب، كلسترول دارند؟
متاسفانه، تصورات نادرست زيادي درباره كلسترول وجود دارند كه مي‌توانند اختلالات مختلفي را در رژيم غذايي افراد ايجاد كنند. براي اصلاح اين تصورات نادرست به ادامه اين نوشته دقت كنيد.

آشنايي با باورهاي نادرست درباره كلسترول/ همه غذاهاي چرب، كلسترول دارند؟

 واقعيت اين است كه همه غذاهاي چرب سرشار از كلسترول نيستند. درواقع، كلسترول فقط در منابع غذايي حيواني يافت مي‌شود. بنابراين، مواد غذايي گياهي و چرب مانند آووكادو، مغزهاي خام و روغن زيتون ذاتا عاري از كلسترول هستند. وقتي كه درباره كلسترول صحبت مي‌كنيم، معمولا ذهن‌مان به سمت كلسترول خون و مضرات آن كشيده مي‌شود. با اين‌حال، بدن از كلسترول براي ساختن هورمون‌ها، ويتامين D و اسيد صفراوي استفاده مي‌كند كه همگي در تجزيه چربي‌ها موثر هستند. پس اين‌طور نيست كه كلسترول در هر قالبي مطلقا مضر باشد. متاسفانه، تصورات نادرست زيادي درباره كلسترول وجود دارند كه مي‌توانند اختلالات مختلفي را در رژيم غذايي افراد ايجاد كنند. براي اصلاح اين تصورات نادرست به ادامه اين نوشته دقت كنيد.

 تصور نادرست: مصرف قهوه، كلسترول خون را افزايش مي‌دهد.

بعضي از مطالعات نشان داده‌اند كه قهوه تصفيه‌نشده موجب افزايش كلسترول بد خون (LDL) مي‌شود. با اين‌حال، قهوه تصفيه‌شده كه بسيار بيشتر مصرف مي‌شود و بيشتر در دسترس قرار دارد، اصلا بر سطح كلسترول خون تاثيري نمي‌گذارد. بنابراين، بزرگسالان سالم مي‌توانند روزانه بين 3 تا 5 فنجان قهوه (يا حدود 400 ميلي‌گرم كافئين در روز) مصرف كنند و هيچ نگراني‌اي نسبت به افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، سرطان يا مرگ زدورس نداشته باشند.

 تصور نادرست: همه غذاهاي چرب سرشار از كلسترول هستند.

واقعيت اين است كه همه غذاهاي چرب سرشار از كلسترول نيستند. درواقع، كلسترول فقط در منابع غذايي حيواني يافت مي‌شود. بنابراين، مواد غذايي گياهي و چرب مانند آووكادو، مغزهاي خام و روغن زيتون ذاتا عاري از كلسترول هستند. به همين دليل است كه اين مواد غذايي در بسياري از الگوهاي غذايي سالم نقش مهمي ايفا مي‌كنند. روغن زيتون و مغزهاي خام، به‌طور خاص، از عناصر كليدي در رژيم مديترانه‌اي محسوب مي‌شوند.

 تصور نادرست: استفاده از كربوهيدرات‌ها به‌جاي چربي‌هاي اشباع، راه بي‌خطري براي كاهش كلسترول خون است.

اين كار به پايين آوردن كلسترول بد خون (LDL) و كلسترول تام خون منجر مي‌شود، ‌اما متاسفانه سطح تري‌گليسيريد خون را بالا مي‌برد و سطح كلسترول خوب خون (HDL) را هم كاهش مي‌دهد. اين جايگزين‌سازي خصوصا زماني مضرتر مي‌شود كه كربوهيدرات‌هاي مورد نظر از انواع تصفيه‌شده و حاوي قندهاي افزودني انتخاب شده باشند. براي پايين آوردن كلسترول تام و كلسترول بد خون، مي‌توانيد از چربي‌هاي غيراشباع چندزنجيره‌اي (PUFA) به‌جاي چربي‌هاي اشباع استفاده كنيد. بعضي از منابع غذايي حاوي اين چربي عبارت‌اند از ماهي سالمون، ماهي قزل‌آلا، روغن آفتابگردان، گردو، پنير توفو و سويا. تصور نادرست: رژيم غذايي نامطلوب، تنها دليل بالا رفتن كلسترول خون است. بسياري از افراد مبتلا به كلسترول خون بالا، رژيم غذايي نامتعادلي دارند. با اين‌حال، يك نفر از هر 500 نفر در ميان مردم جهان، ژن لازم براي بيرون راندن LDL از جريان خون را ندارد. همين مساله به تجمع كلسترول در خون منجر مي‌شود و آسيب‌هايي را ايجاد مي‌كند كه درنهايت به حمله قلبي زودرس يا سكته مغزي پيش از 65 سالگي ختم مي‌گردد. طبق گزارش دانشگاه هاروارد، حدود 90 درصد از افراد مبتلا به اين نقص ژنتيكي از وضعيت خودشان آگاهي ندارند.

 تصور نادرست: فقط بزرگسالان به آزمايش كلسترول خون نياز دارند.

در استانداردهاي بين‌المللي براي غربالگري آمده است كه حتي كودكان سالم هم بايد در فاصله 9 تا 11 سالگي، آزمايش كلسترول خون را انجام بدهند. آزمايش بعدي هم بايد در فاصله 17 تا 21 سالگي باشد. بزرگسالاني كه عوامل خطر خاصي در وضعيت‌شان به چشم نمي‌خورد هم بايد آزمايش كلسترول خون را هر 4 تا 6 سال تكرار كنند. افراد داراي اين عوامل خطر بايد درباره آزمايش‌هاي بيشتر با پزشك مشورت كنند: سيگار كشيدن، بيماري ديابت، چاقي، فشار خون بالا و سابقه خانوادگي بيماري‌هاي قلبي.

 تصور نادرست: تنها چيزي كه بايد بدانيم، وضعيت كلسترول تام خون است.

 عدد مربوط به كلسترول تام خون فقط يك نقطه شروع است، ولي نمي‌تواند وضعيت كلي كلسترول خون شما را توضيح بدهد. پس وضعيت كلسترول بد خون يا LDL، كلسترول خوب خون يا HDL و ليپوپروتئين‌هاي بسيار كم‌چربي (VLDL) هم اهميت خودشان را دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر درباره اعداد مربوط به اين شاخص‌ها حتما با پزشك مشورت كنيد و توصيه‌هاي او را جدي بگيريد.

 

سلامتيسم

آشنايي با باورهاي نادرست درباره كلسترول/ همه غذاهاي چرب، كلسترول دارند؟
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal